Marknadsföring på internet, innovation och statistik

Marknadsföring på internet och innovation

Marknadsföring på internet och innovation är det som de flesta vill lyckas med idag för att få nya kunder och öka sin lönsamhet.

Men vägen dit är det få som vet och verkligen behärskar. Det är därför det råder en nästintill total förvirring bland PR, marknad, försäljning och ledning. De flesta tror och tycker något, men har inte egen erfarenhet av vad som ger resultat.

De vänder sig till varandra och ofta är det webb byråer som får frågor om hur företagen skall nå ut bättre. Och nu börjar karusellen med inköp av tekniska lösningar och utbildningar i än det ena än det andra. Medan frustrationen ökar och tillströmningen av kunder uteblir.

Hur når man resultat med marknadsföring på internet?

För det första behöver man inse att allting är integrerat idag och det går inte att dela upp på olika avdelningar och människor som tidigare. Marknadsföring på internet kräver företaget och organisationen har infört innovation  som en del av sin verksamhet.

Det innebär att arbeta med visioner och värderingar istället för mål. Då sker automatiskt en förflyttning av tanken till att söka efter helhet och se synergier mellan det som sker och behöver göras. Förenklat kan man säga att alla sociala medier handlar om kommunikation och internet är informationsbärare.

Att vara social i en digital kommunikation är något helt annat än att föra fram dina säljsignaler i traditionella medier. Det kräver en “fingertoppskänsla” och mental närvaro på ett helt annat plan än den fysiska. Vi har inte tränat oss på att göra det och därför känns det oftast onaturligt i början.

Synlighet och statistik

Att vara synlig innebär att hela tiden sträva efter att nå ut så brett som möjligt samtidigt kunna identifiera dina målgrupper. Den breda spridningen behövs för att skapa en trovärdighet om att du finns och kan det du gör. Med statistiken tar du fram och ser var dina målgrupper finns och vad som har gett resultat.

Exempel

Alexa är ett verktyg som visar ett företags förmåga att marknadsföra sin hemsida jämfört med andra företag och ger en grov uppfattning om hur marknadsmässig en hemsida är.

Marknadsföring på internet

Alexa Marknadsföring på internet

Webarbeiter visar uppskattat värde på en hemsida i dollar utifrån hur välbesökt den är.

Domänvärde

Pagerank är Google’s och visar hur aktuellt innehåll du har med interna länkar och mäts stegvis från 0-10 där 10 är bäst och indexeras oftast.

Pagerank

Google Analytics visar allt från var trafiken kommer till vad folk klickar på. Här syns att 10% är mobila användare och avvisningsfrekvensen visar att jag behöver anpassa utseendet för mobiler.

Mobil

Klout 0-100 visar hur väl du lyckats med din kommunikation i de sociala medierna. Alla har en kloutpoäng oavsett om de använder Klout eller inte. Allt fler har börjat titta på vilken Klout en person har innan de anlitar.

Klout

Peerindex 0-100 mäter framförallt Twitter flödet dvs hur pass aktiv du är och hur många som återtweetar och nämner dig.

Peerindex

Kred 0-1000/0-12 visar din synlighet i sociala medier. Där 0-1000 är påverkan och 0-12 vilken räckvidd du har.

Kred

Marknadsföring  internet och innovation är det de flesta vill lyckas med idag för att få nya kunder och öka sin lönsamhet. För att nå resultat behöver man ha en vision och värderingar som håller hela vägen. Dessutom är det avgörande att följa upp statistiken för att se vad som ger resultat.

Allt jag visat här har jag gjort och gör själv. Min övertygelse är att den tid som jag tagit för att både förstå och kunna själv innebär jag kan hjälpa dig med att skapa resultat som håller i längden. Eftersom utvecklingen går så fort håller jag mig hela tiden uppdaterad.

Välkommnen att kontakta Creman Innovation, Christer Edman


Christer Edman

2 thoughts on “Marknadsföring på internet, innovation och statistik

  1. Patricia Mellin

    Tack för en fantastisk artikel Christer. Du satte pricken över i/´et. Jag också konstaterar tyvärr att det är många som fortsätter som vanligt. Nu är det semestertid men mycket händer på Internet. Google tex gör flera förändringar. Det blir intressant att följa marknadens reaktion under hösten.

    Reply
    • creman

      Tack Patricia! Vad kul du uppskattade artikeln och har koll på det som händer. Känner du till om Facebook och annonser som flera tror kommer bli stort? I helgen måste jag göra 3 hemsidor som skall vara uppe på måndag morgon. Kanske behöver ta en paus mellan och skriver nåt igen om andan faller på. Jag gör det helt utifrån inspiration och det var nåt jag bestämde mig för. Aldrig lova skriva nåt under tvång, hellre tyst och låta bli ett tag. Trevlig helg :D

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>