Hetaste trenderna inom sociala medier

Hetaste trenderna inom sociala medier

Jag brukar följa de hetaste trenderna inom sociala medier och arbetar själv utfifrån de sedan många år tillbaka. Några av de bästa sammanfattningarna som jag läst och delvis översatt av bl a Marie Smith och Guy Kawasaki.

Varumärken tappar betydelse
Nya plattformar gör att allt fler affärer görs direkt utan mellanhänder.

Personlig kontakt skapar lönsamhet
Ditt personliga varumärke blir allt viktigare och det är hur väl som du kan fånga din marknad med individualitet och karaktär som avgör.

Orsaksbaserad konsumtion 
Affärsetik och konsumenternas förväntningar måste tas hänsyn till i ett socialt sammanhang med förtroende, öppenhet och miljömedvetenhet.

Super Social status
Status är nu om färdigheter, generositet, nivåerna av samhörighet, altruism och eko-referenser. Ditt personliga varumärke är helt avgörande.

Utomordentlig vs Ofullkomlig
Konsumenterna accepterar företag är bristfälliga bara man är öppen om sitt  varumärkes brister. Visa empati och transparens genom att inte dölja misstag.

Galen i mobilanvändning
Mobil användning ökar ständigt och integreras allt mer. Vi måste ha en social media strategi som tar hänsyn till det i vår kommunikation.

Integritetsparanoia
2012 är året när det privata och den personliga närvaron på Facebook, Google och många andra tjänster når sin kulmen då vi frågar var vår egen gräns går.

Läs hela artikeln av Marie Smith och Guy Kawasaki här. De är bland de bästa som jag följer och det kommer snart mer av de hetaste trenderna där jag själv kommer delta.

Förutom detta så kan inte betydelsen av Kina och Ryssland underskattas och många av mina nya följare som registrerar sig på min blogg kommer därifrån.

Betänk att det är människorna i dessa länder som står för den enorma tillväxt som vi får se under åren framöver. Har du kontakter och läser om vad som sker i tillväxtländerna? Läs artikeln här…

När jag talar om Facebook, Twitter och LinkedIn mm är det bara delar av den kunskap som behövs för att skapa en sociala media strategi som ger resultat.

Det som är gemensamt för de hetaste trenderna inom sociala medier är att alla handlar i stort sett om värderingar, visioner och ditt professionella rykte. Vad är dina värderingar, visioner och vet du ditt professionella rykte?

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>